Alacsony üzemanyagszint jelző javítása

Régi Japán autók üzemanyag tankjában található egy alkatrész ami jelezni tudja az alacsony üzemanyag szintet a műszerfalon. Ez nem a szintjelző mutató, hanem egy jelzőlámpa. Az évek során ez az érzékelő tönkremegy, cseredarabot bontóban lehet találni, ha szerencsések vagyunk. Új beszerzésére gyakorlatilag nulla az esély.

Következzen itt egy rövid kis leírás a vállalkozó kedvűeknek, hogyan lehet orvosolni ezt a problémát, egyszerűen és olcsón.

Először ellenőrizzük le a visszajelző izzót. Ezt legegyszerűbben az üzemanyag tankból kijövő vezetékeken keresztül tehetjük meg. Ezt általában a hátsó ülés alá szokták helyezni, egy nagy gumi dugót, vagy lemezt kell keresni ami alatt vannak a csatlakozók. Az üzemanyag szivattyúnak 2 vezetéke van. ezt ne bántsuk, mellette kell lennie egy másik csatlakozónak mely a szintjelző óra és az alacsony szint jelző csatlakozója. A melléklet képen egy Toyota üzemanyagszivattyú fedél és csatlakozói láthatóak.

Üzemanyag pumpa csatlakozók

Üzemanyag pumpa csatlakozók

Húzzuk szét a szintjelző csatlakozóját, jelen esetben a három érintkezős. Adjuk rá a gyújtást. A két szélső érintkezőt testeljük le majd nézzük a műszerfalat. Ha a visszajelző világít akkor az izzó rendben van, vegyük le a gyújtást és léphetünk tovább.

Húzzuk szét a csatlakozókat, távolítsuk el a védőburkolatot, hogy hozzáférhessünk a jeladóhoz. A burkolat leszedése után valószínűleg rengetek port, koszt fogunk találni, ezt mindenképpen takarítsuk le mielőtt tovább szerelnénk. Vigyázzunk, hogy ne kerüljön semmilyen szennyeződés sem a tankba.

Üzemaynag pumpa burkolat

Üzemanyag pumpa burkolat

Ha minden rögzítő csavart kiszedtünk akkor a komplett egységet ki lehet venni a tankból. Itt külön lesz a szintjelző az óra felé, és az alacsony szint jelző is. Minél hamarabb fedjük be a tanknyílást nehogy beleperegjen szemét, vagy egyéb más nem oda való dolog. Az alacsony szintjelzőhöz 1 vezeték csatlakozik. Nekünk ezt kell leszedni.

Üzemanyag szint jelző

Üzemanyag szint jelző

Ha sikerül azonosítani a pontos típust akkor sem valószínű hogy lehet szerezni újat, de meg lehet próbálni. Ha megbontjuk a kis fém hengert akkor a belsejében találni fogunk egy termisztort.

A termisztor egy olyan két kivezetésű áramköri elem, amely hő hatására számottevően megváltoztatja elektromos ellenállását – az ellenállás-változás nagysága milliószorosa a fémeknél tapasztalt változásnak. A hőmérsékletfüggő ellenállás-változást hőfokkapcsolókban, szabályozó áramkörökben használják fel. https://hu.wikipedia.org/wiki/Termisztor

Működése röviden és egyszerűen a következő: A termisztoron áram folyik, ezért hőt termel, így megváltozik az ellenállása, több áram tud folyni rajta, és világít a visszajelző. Ha a termisztort lehűtjük, kevésbé fog vezetni, így a visszajelző sem fog világítani. Jelen esetben a hűtést az üzemanyag oldja meg. Amíg ellepi az üzemanyag addig folyamatosan hűtve van, ezért nem világít a visszajelző sem. A változás elég lassú ahhoz, hogy alacsonyabb szint esetén sem lesz érzékeny a kanyarodáskor ide-oda folyó üzemanyagtól. Nem lesz kanyarban felvillanó, világító, majd egyenesben elalvó visszajelzőnk.

Az eredeti termisztor

Az eredeti termisztor és burkolata

Egy 3 Wattos izzóval számolva kb. 200mA áramnak kell folynia ahhoz, hogy a fényét lássuk. Minél kisebb az áram annál halványabb lesz és kb 50mA áramnál már nem látható a fénye, ezért ennek megfelelő NTC termisztort kell választanunk, a minimum és maximum értékeket kiszámolva. Az 1K vagy 470 Ohm NTC jó választás lehet erre a célra. Az 1K = 1000 Ohm-ot jelent.

NTC Termisztorok

A csere egyszerűen, értelemszerűen történik, egyik láb itt, másik ott 🙂 Az egyik lábat a fémházhoz a másik lábat a jeladó vezetékhez forrasztjuk majd összerakjuk az egészet. A teszteléshez még ne tegyük be a tankba a jeladót, csak a csatlakozókat rakjuk össze, adjuk rá a gyújtást és figyeljük mi történik a műszerfalon. Ha mindent jól csináltunk kis idő elteltével, 20-30 másodperc, a visszajelzőnek világítania kell. Ekkor vegyük le a gyújtást és kezdhetjük az összeszerelést. A szétszedés fordított sorrendjében. Vigyázzunk továbbra se kerüljön semmi a tankba.

Fontos : Tesztelés után azonnal, vagy gyújtást ráadva ne tegyük a tankba vissza az érzékelőt! Ez nem veszélyes, csak a termisztor kaphat hősokkot a hirtelen hőmérséklet változástól.

Összerakás után ellenőrizzük a tömítettséget, ha szivárgást tapasztalunk azt mindenképp orvosoljuk.

Felhasznált anyagok:

  • 1K NTC Termisztor
  • Forrasztópáka, ón
  • Csavarhúzó
  • Vezetékek
  • Rongy
  • Türelem
  • Kézügyesség

forrás: www.aeu86.org

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.