Gen6 Honda Civic ABS jeladó Gen5 Civic-be

Sajnos felmondta a szolgálatot egyik szeretett autóm bal hátsó ABS jeladója. Több hónapnyi keresgélés után sem sikerült találnom hozzá valót, vagy ha igen akkor horror áron. Így nem maradt más hátra, mint előre, egy gen6-os Civic hátsó ABS jeladójának beszerelése,némi átalakítással. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük sorban a hiba észlelésétől a megoldásig sorban mindent.

  • Gyújtás ráadása, majd indítás után minden kontroll lámpa elalszik, nincs semmilyen hiba. Öntesztek sikeresen lefutnak.
  • Pár méter megtétele után az ABS visszajelző világít és újraindításig nem is alszik el. Itt már gyanakodni lehet, hogy valamelyik kerék szenzorral lehet a gubanc.
  • Hibakód kivillogtatása. Jobb oldalon a kesztyűtartó mellett felnyúlva találunk egy 2 pólusú csatlakozót, ami nincs bedugva sehová sem. Honda OBD1 diag connectorEz a diagnosztikai csatlakozó. A két érintkezőt rövidre zárva, majd a gyújtást ráadva, az autó szépen levillogja az ECU-ban és az ABS vezérlő elektronikában tárolt hibákat. Értelemszerűen ha a motor vezérlő hibáit keressük akkor a motor visszajelző villogását értelmezzük, ha a blokkolásgátló hibáit keressük akkor az ABS visszajelzőt figyeljük.
  • A kódok értelmezése egyszerűen : Hosszan világit , röviden világít, nem világít a visszajelző. Ez két értéknek felel meg. Egy példával egyszerűbben megérthető. A visszajelző a következőket villogja: hosszú-hosszú-hosszú-rövid-rövid majd ez a kód ismétlődik újra és újra. Ez a példa nem jelent mást mint 32-es hibakód. A “hosszú” az első számjegy, a “rövid” a második számjegy. Ha a hosszú és rövid villogás után nem ismétlődik az előzőekben látott minta, hanem újabb más sorrendben villog a visszajelző, az azt jelenti, hogy több hiba is van a rendszerben. Ezeket a hibákat sorban kijelzi, majd ha a végére ért akkor kezdi előről az összes hibát. Az én esetemben a kapott hibakód: 48. Ezt a gyári manuálból kikeresve egyből látható melyik érzékelővel lehet a hiba. (Wheel sensor LR)
  • A sikeres diagnosztika után a hátsó
    ABS sensor fault

    Rossz ABS szenzor ellenálása

    ülések mögött ellenőriztem a csatlakozókat, bal és jobb oldalon is, és ha már ott jártam mértem rajtuk ellenállást is. A hibásnak vélt jeladó kb. 2.5MΩ ellenállású, míg a jobb oldali kb. 1kΩ. Ezzel kizárható a szennyeződések okozta hiba, itt már nem lesz elég az érzékelőt megtakarítani, ez már biztos.

  • A rossz jeladó kiszerelése viszonylag könnyen ment, meglepő módon minden csavart sikerült kiszedni, nem volt berohadva egyik sem. Kiszedve már látszódott “némi” különbség az 5 és a 6 gen jeladó között.
  • Az első szembeötlő különbség a felfogatások száma és a rögzítési módok. Az 5 gen-en sokkal stabilabban műanyagokat mellőzve fém védő burkolatban fut a kábel, míg a 6 gen-en néhány fém tartó lemez mellett műanyag bolhák tartják a helyén a vezetéket. A második nagy különbség, az maga a jeladó. Ami eddig fém volt azt felváltotta a műanyag.  😆
    gen5_rear_abs_5

    Gen 5 Honda Civic ABS jeladó

    gen6_rear_abs_5

    Gen 6 Honda Civic ABS jeladó

    De gond nélkül felszerelhető a régi helyére, a két rögzítő csavarja bizonyult kicsit rövidebbnek, így ide két hosszabb csavart kell berakni. A harmadik és legnagyobb különbség az a vezeték hossz. Nagyjából 25 centiméterrel rövidebb az új, ezért ezt meg kell toldani.

  • Egyrészt jó is hogy bele kell toldani a vezetékbe, mert így a rossz ABS jeladóról az összes rögzítő gumi leszedhető és átrakható. Így minden rögzítési pontot vissza lehet rakni, mozgás, rezgés kizárva.
    good ABS sensor

    Jó ABS szenzor ellenálás

    A vezeték toldása, rögzítő fémek felrakása után egy utolsó teszt a multiméterrel. Itt is közel 1kΩ az ellenállás. Így már visszaszerelhető.

  • A visszarakásnál nem árt ellenőrizni a hézagot a jeladó és az ABS gyűrű között. A nagy könyvben 0.4-1mm közötti érték szerepel. Nekem olyan 0.5 mm , ez így vállalható.
  • Összerakás után mehet a teszt, ami annyit jelent hogy el kell indulni és 50 méteren belül kiderül jól dolgoztunk vagy sem. Nekem sikerült, így gondolom másnak is fog.

Sok sikert kívánok minden vállalkozó kedvűnek aki hobbiból vagy kényszerből folyamodik ehhez a javítási módhoz.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.